Februari 2020: tagged spel

Print and Play Tip - Zombie ln My Pocket

#print-and-play #print-and-play-tips #spel

zimp

Zombies! In je broekzak!

Dit solo spelletje is een van de eerste Print and Play spellen waar ik mee in aanraking kwam en wel via de omweg van het afgeleide Fairy Tale in my Pocket, wat er een kindvriendelijke variant van is.

Zombie In My Pocket (ZiMP voor de vrienden), is een solo spel waarbij je als eenzame speler op zoek bent naar zombie totem, die je voor middernacht dient te begraven in een begraafplaats om te voorkomen dat de wereld overspoeld wordt door zombies. Dit alles terwijl je ondertussen de reeds aanwezige zombies dient te lijf te gaan met bijeengesprokkelde provisoire wapens zoals kettingzagen en golfclubs.

De basismechaniek bestaat enerzijds uit het trekken en aanleggen van tegels die stapsgewijs de omgeving blootgeven en anderzijds uit het trekken van gebeurteniskaarten die onder andere zombies en voorwerpen in het spel brengen. Dit alles in een race tegen de klok, want met elk getrokken kaart kruipt de tijd dichter tegen middernacht.

Gegevens

Aantal spelers: 1

Leeftijd: 11+

Speeltijd: 5 min

Beoordeling

Knutselbaarheid: ★★★★☆

Vormgeving: ★★★★☆

Speelbaarheid: ★★★★☆

De knutsablaarheid is een beetje afhankelijk van welke versie van ZimP je in elkaar wil steken. De beste basis versie is de Complete Game Package (revised) gemaakt door kwanchai. Enige minpunt is dat er geen achterkanten voor de kaarten zijn. Dat is wel het geval in de Customised ZimP printout (rev’d + alt), die vertrekt van de kwanchai versie maar daarbij achterkanten voor zowel de kaarten als de tegels voorziet. Daarnaast voegt deze ook nog kaartjes toe voor items en punten te tracken, maar deze vind ik persoonlijk eerder een stijlbreuk. Betere trackers zijn voor mij de New Scorepad with pawns for rules 1.5 and 1.751 van kotetsujeeg. Maar dat zijn natuurlijk mijn voorkeuren. Kijk gerust eens rond in de ZiMP bestanden sectie op BGG waar er naast varianten op de basis versie ook allerlei andere gethematiseerde en getweakte versies terug te vinden zijn. Kaarten printen en snijden is niet moeilijk, de regels zijn ook voorzien in het handige pockedmod formaat en dus is de knutselbaarheid hoog. Je dient deze kaarten wel nog aan te vullen met een pion en iets om de items mee te markeren (of je gebruikt hier de printbare pionnen voor).

Net zoals bij de knutsbaarheid is de kwaliteit van de vormgeving sterk afhankelijk van welke versie je gebruikt. Maar de score die ik geef komt overeen met de versies die ik verkies. De kwanchai versie is fraai vormgegeven in een stijl die uitstekend past bij de sfeer.

Het spel zelf zit verdraaid goed in elkaar en biedt leuke diepgang voor zulk een compact en single player spel. De thematiek en de tijdsdruk gaan goed samen om je echt in die Zombie killing mood te brengen. ZiMP is zelfs zo populair dat er ook een mobile game versie van bestaat. Maar uiteraard gaat er niets boven een leuke zelf geknutselde versie.

Wil je nog meer uitdaging, dan zijn er de scenarios die je specifiekere en andere opdrachten geven binnen de basisregels van ZiMP.

Persoonlijk had ik graag ook een goeie multi-player versie gezien. Hier zijn wel wat pogingen voor ondernomen in de community. Maar geen enkele weet de balans en eenvoud van het origineel te behouden. Kortom een sterke en snelle solo game voor een eenzame zombie nacht.


  1. De meeste versies van het spel zullen gebruik maken van de 1.5 regels. Ooit was er sprake van een 1.75 versie van de regels, die de spelauteur zelf nu eerder als een moeilijkere variant beschouwd dan als een update, vandaar dat hier nog weinig of geen materiaal rond te vinden is.