Tagged print-and-play-tips

Print and Play Tip - Fightopia

fightopia

Eigenlijk is FIGHTOPIA! van Cheapass Games bezwaarlijk een print-and-play te noemen omdat het eigenlijk een set regels is waar je zelf nog dient in te staan voor het bord en de pionnen. Maar gegeven de eenvoud van de componenten is dat niet zo moeilijk. Met hulp van een creatief kinderbrein heb ik bij deze zelf de nodige componenten voorzien. Op vormgeving en knutselbaarheid kan ik dus niet echt een objectieve score voorzien, vandaar dat deze niet gegeven zijn.

Download Pagius Robot Tokens

Download Pagius Robot Bord (4 x te printen)

Gegevens

Aantal spelers: 2

Leeftijd: 8+

Speeltijd: 30 min

Beoordeling

Knutselbaarheid: /

Vormgeving: /

Speelbaarheid: ★★★★☆

De componenten bestaan uit een schaakbord en enkelvoudige, tweevoudig en viervoudige Tokens. De Pagius versies zijn eenvoudige vierkante Tokens te plakken op karton en uit te snijden. Het bord is ofwel een schaakbord of de Pagius versie, zijnde een uit vier delen bestaand schaakbord. Ook op karton te kleven in vier delen en deze aan elkaar te plakken om zo een makkelijk opvouwbaar en opbergbaar bord. De Pagius versie is dus erg goed knutselbaar.

In het spel beschikt elke spelers over een reus, twee tanks en een legertje pionnen. De spelers nemen het tegen elkaar op, met als doel de basis van de tegenpartij te veroveren door aan de andere kant van hebt bord te geraken met de reus of door de twee tanks van de tegenpartij uit te schakelen.

De pionnen (1 vakje groot) kunnen zicht telkens een vakje per keer over het bord verplaatsen zowel horizontaal als diagonaal, zolang het maar een vrije plek is. Pionnen kunnen geen andere stukken uitschakelen, en zullen dus hoofdzakelijk eerder blokkerend worden ingezet.

De tanks (2 vakjes groot) kunnen zich een of twee vakjes verplaatsen in hun georiënteerde richting, of een pivotering uitvoeren om van richting te veranderen. Deze verplaatsingen vereisen ook dat de eindplek vrij is1. Tanks kunnen ook schieten in hun georiënteerde richting, en kunnen hierbij vijandelijke pionnen uitschakelen. Enkel weliswaar pionnen.

De reuzen kunnen zich zoals pionnen verplaatsen maar door hun grootte (4 vakjes), zijn ze al snel geblokkeerd. Reuzen kunnen tanks uitschakelen en dat doen ze als ze tijdens hun beurt met een vakje horizontaal of verticaal aan een tank grenzen.

Het spel wordt om beurten gespeeld met iedere speler die een enkele zet doet (zoals schaak).

Het is een leuk, kort, tactisch spelletje, dat mits wat ondersteuning ook wel onder de 8 jaar kan gespeeld worden. Het blijft in de basis nog steeds een abstract spel, maar door de thematiek (en desgewenst dus de vormgeving) toch iets leuker is voor jongere spelers dan een puur abstract spel.


  1. In de spelregels is het een beetje onduidelijk of voor het pivoteren enkel de eindbestemming leeg dient te zijn of ook de vakjes waarover heen gepivoteerd wordt. Enkel de eindbestemming maakt het iets makkelijker en lijkt me aangewezen. 

Print and Play Tip - Sand Castles

sand-castles

De zomervakantie zit er op, maat voor zij die heimwee hebben naar een stranduitstap is Sand Castles de perfecte Print and Play.

Gegevens

Aantal spelers: 2-4

Leeftijd: 5+

Speeltijd: 15 min

Beoordeling

Knutselbaarheid:★★★☆☆

Vormgeving: ★★★★☆

Speelbaarheid: ★★★★☆

De knutselbaarheid is goed, het betreft een set kaarten die vouwbaar worden aangeboden om makkelijk te printen op ietwat dikker papier. De rest is een setje tokens die je uitprint en kan plakken op karton dan uit te snijden in gelijke vierkantjes. Om het mooier te ogen wordt er aangeraden de tokens op de andere kant te voorzien van een blauw papier om zo de oceaan voor te stellen. Dit is goed, maar nog beter had de oceaanprint geweest die wel wordt getoond in de handleiding maar jammer genoeg niet bij de print voorzien is. Ik had ook last van een klein probleem met het printen, waarbij er rond sommige iconen zwarte kaders verschenen. Mogelijk heeft dit met mijn precieze set-up te maken, maar bij deze bent u gewaarschuwd. Zoals vaak jammer genoeg geen template om een doosje erbij te knutselen.

De vormgeving is erg mooi en prima thematisch, op de missende oceaanprint na is er niets op aan op te merken.

Het spel zelf is simpel maar gelaagd, met enerzijds een simpelere variant voor kleinere kinderen, en anderzijds de basisversie met ook extra tegels met bijhorende extra regels voor meer variatie. De spelregels zelf kunnen iets duidelijker maar eens je ze doorhebt kan je het makkelijk doorgeven.

Het doel van het spel is om het beste zandkasteel te bouwen bestaande uit vier muren. Iedere speler krijgt een start muur en de overige muren zijn gedurende het spel te ‘kopen’ door de juiste spulletje uit de oceaan te verzamelen.

Het verzamelen gebeurt uit een grote zee pool in het midden van de tafel. Voor je verzamel je een rij van spulletjes. In een beetje een push-your-luck mechanisme kan je dit blijven doen tót je een dubbel spulletje tegenkomt, dan tellen enkel de verzamelde tot en met het eerste van de dubbele spulletjes. De spulletjes na het eerste dubbele gaan dan de tafel rond en kunnen zomaar één voor één opgepikt worden door de andere spelers, dus dubbele pech voor jou! Daarnaast zijn er ook de overspoel tegels dievoor een beetje een reset zorgen waarbij iedereen wat teveel aan tegels moet inleveren en die er ook voor zorgt dat op termijn de pool niet uitgeput geraakt. Na deze speciale voorvallen of her vrijwillig stoppen met verzamelen, mag je je verzamelde spulletjes veilig naar je voorraad brengen, waarna je de kans hebt om een muur te bouwen.

Er zijn telkens vijf te bouwen muren beschikbaar. Voor het bouwen van een muur plaats je de gevraagde spulletjes op het strand, waar ze nog beschikbaar zijn in specifieke gevallen bij de uitbreidingstegels, en neem je de muur bij je. Daarna komt er weer een nieuwe muur uit de voorraad beschikbaar.

Voor de simpele variant is het de eerste speler met vier muren die wint. In de standaard versie luidt het bouwen van een vierde muur de laatste ronde in, en is de uiteindelijke winnaar de speler met het zandkasteel met de meeste punten van muren en nog verzamelde tegels.

De vormgeving, thematiek en spelregels maken dit een prima snel 5+ kinderspel dat je makkelijk en paar rondjes na elkaar speelt.

Print and Play Tip: Kaiju Dice

Waarschijnlijk wisten jullie het al, maar ik ben een grote Print and Play fan. De combinatie van spelletjes en een (klein) knutsel project, eventueel aangevuld met je eigen creativiteit is “right up my alley”. Eerder maakte ik al enkele Print and Play vertalingen waaronder Kerker Verkenner, Echte Voetbal Held, Tiny Monsters Go en mijn eigen adaptatie Wat een Soep!

In deze nieuwe artikel reeks Print and Play Tips zal ik telkens een korte beoordeling en bespreking geven van mijn favoriete Print and Play spellen. Voor ik begin met de tip zelf, even een korte overzicht van hoe ik de spellen zal beoordelen.

Beoordeling

Wat voor mij persoonlijk een goed Print and Play maakt zijn de onderstaande aspecten.

Knutselbaarheid

Ik knutsel graag, maar voor knutsprojecten die meerdere dagen in beslag nemen heb ik jammer genoeg geen tijd. Vandaar dat ik Print and Plays prefereer met een lage knutsel complexiteit. Eenvoudigere knutselwerkjes zullen dus een hogere score krijgen dan gewichtige knutsel meesterwerken. De hoeveelheid componenten bepaalt ook de duurtijd. Een Print and Play met een deck van tientallen kaarten zal je me dan ook niet snel zien aanbevelen, hoewel het an sich niet complex is.

Vormgeving

Een Print and Play spel moet er voor mij ook goed uit zien. Gelukkig is het zo dat er door de natuur van de Print and Play spellen vaak vele mensen zijn die er hun eigen alternatieve graphics voor maken. Dus ook al is het origineel qua vormgeving bagger, als er een mooi alternatief beschikbaar is, is dit ook prima. Vaak zijn er ook verschillende thematische varianten, een van de leuke aspecten van Print and Play. Soms voorzie ik ook zelf componenten of vertalingen, dus helemaal zuiver zal deze beoordeling dan niet zijn 🙂.

Speelbaarheid

Het spel zelf moet natuurlijk ook leuk zijn om te spelen. Als gevolg van mijn keuze voor lage knutsel complexiteit, zal ik al wat vaker bij het lichtere genre van spel uitkomen. Dus in mijn beoordeling spelen vooral de fun factor en de originaliteit van de spelmechanismes mee.

Kaiju Dice!

Genoeg introductie, hier de eerste Print and Play Tip: Kaiju Dice! van Monsieur Bons.

kaiju-dice

Gegevens

Aantal spelers: 2-4

Leeftijd: 5+

Speeltijd: 15 min

Beoordeling

Knutselbaarheid: ★★★☆☆

Vormgeving: ★★★☆☆

Speelbaarheid: ★★★★☆

Kaiju Dice is een eenvoudig dobbel spel, met een flinke dosis geluk, maar toch ook een vleugje strategie. In Kaiju Dice ben je een van de 4 Kaiju die elk zo veel mogelijk huizen willen verpletteren. In een speelronde wordt er met 4 dobbelstenen gedobbeld en de speler die aan de beurt is mag er het eerste een van kiezen. Het gedobbelde cijfer bepaalt de beweegrichting van de speler zijn of haar monster. Dan mag de volgende speler uit de resterende 3 dobbelstenen kiezen en zo voort tot de laatste speler. De volgende ronde mag de volgende speler eerst dobbelen en zo heeft deze de eerste keuze. Dit dobbel en draft mechanisme laat door de speelvolgorde een beetje strategie toe. Simpel maar leuk. De regels bevatten ook een kleine uitbreiding met een helikopter voor nog meer variatie.

De vormgeving van de originele versie laat wat te wensen over, maar er is gelukkig de prima chibi kaiju in the suburbs versie. Deze versie is ook uiterst knutselbaar, hoewel je bij gebrek aan passend doosje er wel zelf een dient te maken.

De thematiek, relatief simpele regels en duurtijd maken dit ook een uiterst geschikt spelletje om met kinderen te spelen en de 5+ leeftijds rating is zeker correct.

Kortom een prima Print and Play. Veel knutsel en speelplezier!