iOS 11, Slepen, neerzetten en slide-under

Aan de vooravond van WWDC 2017 heeft Macstories een concept video en bijhorend artikel gepubliceerd. Het zit bomvol goede ideeën en ik hoop dat de echte iOS 11 release minstens even goede features bevat.

Slepen en neerzetten, een concept

Een van de belangrijkste voorstellen in de concept video is het toevoegen van slepen en neerzetten (drag and drop) tussen apps. Voor een touch gebaseerd systeem zoals iOS is dat dan ook een erg logische feature. Je kan natuurlijk nu al allerlei zaken verslepen op iOS, maar zeker nog niet zoveel als op iOS’s oudere broer macOS. Apples macOS heeft altijd al een sterke sleep en neerzetten ondersteuning gehad, meer nog dan bijvoorbeeld Microsofts Windows of Linux varianten. Op macOS kan je dingen slepen op de applicatie iconen, stukjes tekst slepen naar je bureaublad , etc. Veel van dat komt in de concept video ook naar voor, heruitgevonden voor iOS.

Macstories iOS 11 Concept Video

Readdles slepen en neerzetten

Dat dit écht kan werken kan je nu al (deels) ervaren. De recente updates van de iOS apps van Readdle: Documents, PDF Expert en Spark ondersteunen nu onder elkaar slepen en neerzetten. Als je bijvoorbeeld Documents en Spark naast elkaar hebt staan in split view, kan je zo een of meerdere bestanden slepen van je documenten map naar een mail die je aan het opstellen bent. Dit is zo vanzelfsprekend dat het mij niet zou verbazen dat vele mensen zouden denken dat het ook met andere apps nu al kan. Dat is jammer genoeg niet het geval, maar hopelijk met iOS 11 wel.

Slepen en neerzetten op een iPad tussen Readdle apps

De split-view app kiezer

Wat ook naar voorkomt in de concept video, en ook een belangrijke rol vormt bij het slepen en neerzetten, is een aangepaste split-view app kiezer. Deze is zeker aan vervanging toe. De huidige lijst van app-cards schaalt niet echt bij intensief gebruik. Er zijn momenteel op iOS verschillende manieren om in het algemeen een app te openen. Je kan naar het het thuis scherm gaan en hier op een icoon drukken. Je kan dubbeldrukken op je thuis-knop en kiezen tussen previews van recente apps. Je kan naar Siri swipen en daar kiezen uit de suggestie iconen of beginnen te zoeken.

Wat Macstories voor de split-view app kiezer voorstelt is deze drie mechanismen opnieuw en op een eigen manier in het split-view scherm te steken: Search, een eigen mini thuis-scherm en de recente apps onderaan als previews.

Door Macstories voorgestelde split-view app-kiezer.

Slide-under

Mij lijkt dat niet de piste die Apple gaat volgen. Deze app kies manieren bestaan reeds, deze dus dupliceren op een andere plek lijkt me een beetje verwarrend.

Waarom er niet voor zorgen dat je gewoon gebruik kunt maken van de bestaande lanceer mechanismen? Met andere woorden als je naar de split-view gaat dat je toegang krijgt tot je volledige thuis-scherm en daarbij ook de swipe naar beneden voor spotlight. En als je in split-view kies modus dubbel klikt op de thuisknop, dan krijg je de recent apps. De bestaande methodes dus, gewoon alleen gezien binnen een split-view modus.

Geen mini thuis-scherm maar gewoon het hele thuis scherm, als een slide-under (eigen concept)

Wat er wel conceptueel moet veranderen dan is dat de split-view bij activatie niet bovenop de bestaande app komt, maar dat je iets van onder kiest. De andere app wordt opgeschoven. Dat maakt echter het huidige slide-over verhaal niet meer mogelijk, dit zou dan moeten vervangen worden door een soort van slide-under.

De slide-under (eigen concept). Let niet op de drop-shadow, die is taboe.

Dat is nogal een drastische aanpassing, en hoewel het het allemaal wat consistenter zou maken, is het dus ook onwaarschijnlijk dat Apple deze piste zou volgen. Wat het ook mag worden, laat ons hopen dat het beter is dan wat we nu hebben.

Wat een Soep! Print and Play

wateensoep

Als nieuwjaarsgeschenk breng ik jullie een eigen creatie, het gratis Print and Play bluf spel Wat een Soep! Het spelmechanisme is gebaseerd op een klassieker uit de jaren 80 die helaas niet meer verkrijgbaar is.

Probeer als eerste al jouw groenten in de soep te krijgen en word zo de Wat een Soep! kampioen. Maar pas op, want er zijn ook Stinkende Sokken om kwijt te geraken, en bluffen is niet zonder risco!

Download Gratis “Wat een Soep!” Print and Play

Voor het knutselen raad ik aan de voor en achterkant van de kaartjes op een gewoon papier te printen en dan tussen voor en achterkant een dikker papier te kleven. Ook het spelbord kleef je best op een dikker stuk papier of karton.

Veel knutsel en speelplezier!

PS: Een Engelstalige versie komt er ook nog aan, die zal dan op Pagius Games beschikbaar zijn.

Een iTunes kaart aan Apps - 2016 editie

We zetten de eindejaars-traditie verder en in navolging van de 2013, 2014 en 2015 editie is hier de nieuwe 2016 editie van “een iTunes kaart aan apps”, een selectie van apps die in 2016 gelanceerd zijn of interessante updates kregen én die je zou kunnen kopen met een enkele iTunes kaart van €25. Dit jaar komen wa aan een totaal van €24,93 aan interessante betalende apps, aangevuld met enkele leuke gratis extra’s.

Productiviteit

Launcher — Gratis — €2,99 IAP

Launcher-icon Een erg krachtige Launcher met heel wat extra mogelijkheden. Ik reken er hier de in-app-purchace prijs wel bij omdat deze app pas echt tot zijn recht komt als je deze aanschaft. Deze app blijft regelmatig interessante updates krijgen, zo ook ik 2016, onder meer onlangs nog de verbetering in de contact lanceerders voor meer eigen opties. Voor een iets vollediger overzicht van wat deze app zo interessant maakt, lees gerust mijn artikel ‘Launcher, een krachtiger Bedieningspaneel’.

TextGrabber - 4,99 €

Soms neem je wel eens een foto van iets omdat je snel een stuk tekstuele informatie wil bijhouden. In plaats van dit soort foto’s je camera roll te laten vullen, kan je beter gebruik maken van TextGrabber. Je neemt nog wel een foto, maar haalt er ineens via OCR de tekst uit die je nodig hebt. Die kan je dan ineens gebruiken waar nodig, zoals in een e-mail, of stockeren in je notitie app naast keuze.

Minuum - 3,99 €

Mijn favoriete keyboard voor de iPhone, Fleksy, wordt jammer genoeg niet meer geüpdatet want het Fleksy team is opgekocht door Pinterest. Een van de voor mij belangrijkste features was de “één hand modus” waar het toetsenbord kleiner wordt in de breedte zodat je makkelijker met één hand kan bedienen. Dat is een van de hoofd features van Minuum en de reden waarom ik het kan aanbevelen. Daarnaast maken intelligente woordvoorspelling en ondersteuning voor Nederlands met azerty toetsenbord het lijstje compleet. Hoewel Minuum enkele gestures ondersteunt zoals het swipen om ongedaan te maken, zou ik graag echte swipe functionaliteit hebben à la Swype of SwiftKey. Hopend dus op een update vol 2017.

Creativiteit

ProtoSketch - 8,99 €

ProtoSketch-icon Door wat instabiliteiten met Graphic, mijn favoriete iOS vector editor, heb ik ProtoSketch ook eens geprobeerd. En het moet gezegd zijn, ook ProtoSketch is een knappe vector app voor iOS. Iets minder features dan Graphic, maar toch ook enkele interessante eigenheden. De app is namelijk meer gericht op het maken van App Prototypes en wil hier duidelijk de concurrentie aangaan met Sketch voor Mac, en daardoor zitten er allerlei iOS en web design elementen ingebakken. Zeker dus een aanrader voor die doeleinden, maar ook erg goed als algemene vector editor.

Seedling comic studio - Free

Een toffe foto comic app. De tools en filters zijn een enerzijds een beetje grof in bediening, maar dit maakt het wel makkelijker voor kinderen om deze te gebruiken. Met de ingebakken functionaliteit op objecten uit foto’s te knippen om te combineren met andere foto’s is dit een alles in één app voor het maken van de leukste foto comics, en je krijgt er nog een leuk iMessage sticker pack bij!

Entertainment

Tiny Wings - 0,99 €

Tinywings-icon Terug van weggeweest! Een lange tijd kreeg deze klassieker van 2011 geen updates, maar plots, op de valreeep van 2016 was deze er dan. Met ondersteuning voor de resolutie van de nieuwste iPhones, een Apple tv app en nieuwe levels staat dit spel er weer. Glijden maar met de vriendelijke vogeltjes.

Mimpi Dreams — 0,99 €

Een platform puzzel game combinatie met vele originele elementen. Geschikt voor kinderen maar ook interessant voor volwassenen. Sfeervol vormgegeven, ideaal voor binnen speelplezier tijdens koude winter dagen.

Sticker Pals - Free

Al vermeld in mijn iOS 10 top 10 lijstje, maar zeker nog eens het vermelden waard, omdat het gewoon dé beste sticker app is voor iMessage. Je kan wat geld spenderen aan IAP, maar deze app brengt zonder te spenderen entertainment genoeg! Veel plezier met muntjes pakken en cadeautjes uitwisselen, momenteel ook met extra kerststickers!

Nice Dice - 3D dice roller — 1,99 €

Een van de beste virtuele dobbelsteen apps is Nice Dice. Dit jaar kende deze veel gebruik voor het vangen van Tiny Mons. Ook nuttig voor menig ander spel.

iOS 10 om te zien

iOS 10 is al even uit, we zitten namelijk al aan 10.1, maar het gaat mij dan ook niet om de wat er nieuw is maar om wat er mee te doen is. Na 3 maanden gebruik van iOS 10 kan ik een hopelijk een overzicht geven en wat tips geven over welke nieuwe dingen er uit blijven steken, en dat in, je raad het al, een top 10 lijstje.

10. Dubbele Safari

Zo wat de enige iPad feature in deze update, maar wel een handige. Het is nu mogelijk om safari te splitsen zo danig dat je twee Websites naast elkaar kan bekijken, voorheen enkel mogelijk in derde partij browsers zoals iCab Mobile. Nu gewoon in Safari.

9. Foto’s

Een van de vele “Machine Learning” toevoegingen aan iOS 10 is het zoeken in foto’s. Er is nu eerst en vooral de gezichtsherkenning die we al kenden van de tijd van iPhoto op de Mac (en in Google Picasa), nu gewoon op je telefoon. Anderzijds kan je ook zoeken op dingen zoals ‘Kerstboom’ of ‘Strand’. Niet ultra essentieel, maar soms handig. Het is vooral in combinatie met Herrineringen dat deze feature wat bijbrengt.

De additie van Herrinneringen (Memories) aan de Photo’s app is een van de leukste toevoegingen voor mensen wiens iPhone hun go-to fototoestel is geworden. Op basis van je foto’s en gebruik makend van de gezichts- en andere soorten herkenningen maakt iOS 10 foto verzamelingen gepaard gaande met een filmpje. Ik heb al veel plezier beleeft aan het kijken naar deze filmpjes samen met familie en vrienden.

8. Bedtijd

Op tijd in bed! Eigenlijk zouden we dat allemaal moeten doen, op tijd in bed kruipen. En nu kan iOS 10 ons daar bij helpen. De geüpdatete Alarm app kan je niet alleen laten weten wanneer het tijd is om op te staan, maar ook wanneer het tijd is om naar bed te gaan. We kunnen allemaal een extra geheugen steuntje gebruiken, dus zeker aan te raden.

ios10-bedtijd

7. Siri

Siri is er wat slimmer op geworden, omdat het nu met enkele soorten derde partij apps kan praten. Een van de interessantste categoriën voor mij persoonlijk zijn de andere communicatie apps. Zo kan je nu via Siri een WhatsApp berichtje sturen of een Skype gesprek starten. Die laatste soort intgreren nu bovendien ook mooi in het toegangsscherm zodat je net zoals bij een gewoon telefoongesprek eenvoudig kan opnemen of weigeren.

De verbeterde Siri is handig, maar ik hoop dat spoedig de integratie categorien worden uitgebreid naar onder andere taken, notitie en kalender apps voor extra Siri productiviteit

6. Spotlight Zoeken

Spotlight zoeken is ook verbeterd. Met een swipe naar beneden en de uitgebreide Siri suggesties vind je vaak al meteen de app die je wenst zonder iets te typen. Maar ook apps zoeken werkt meestal prima. Andere soorten resultaten net iets minder. Zo vind ik vaak niet de notities die ik wil terug via Spotlight Search.

5. Notities

Notities was in iOS 9 al flink verbeterd, maar in iOS 10 komt er met notities delen een interessante optie bij. Eenvoudig een notitie delen met wat info waarover je over iemand wil samenwerken, zoals bijvoorbeeld voorbereiding van een reis of ander project. Simpel en functioneel, en erg krachtig gecombineerd met de extensie waardoor je vanuit allerlei apps dingen zoals links, afbeeldingen of pdf’s kan toevoegen aan een notitie.

4. watchOS 3

Beetje vals spelen aangezien watchOS een OS op zich is en geen onderdeel van iOS 10, maar toch wil ik deze hier vermelden aangezien watchOS voorlopig toch niet echt zonder iOS kan functioneren en de grote releases samengaan. De watch app op iOS 10 is bovendien uitgebreid waarbij er nu meer mogelijkheden voor het beheren van je watch op je iPhone mogelijk is. Zo kan je nu je bijvoorbeeld je watchfaces configureren en beheren en is er ook een watchface gallery voor inspiratie.

De meeste interessante dingen zitten echter in watchOS 3 zelf die dankzij de introductie van het dock en de snelheidsverbetering voor complicaties nu voldoende snel is om nuttig te zijn. Vele van mijn bemerkingen uit mijn artikel ‘Een horloge, te weinig updates’ zijn geadresseerd met deze update. De snelheidsverbetering gecombineerd met de app update van Workflow laten je zelfs nu toe om je Apple Watch als afstandsbediening te gebruiken.

3. Notificaties

De basis van betere notificaties was al gelegd in iOS 9, maar met iOS 10 zetten we nog een stapje verder in de goede richting. Waar voorheen de notificatie acties beperkt waren tot twee opties, hebben we nu keuze uit meer. Dit is vooral nuttig bij alerts, zoals bijvoorbeeld voor Due, daar kan je nu een melding uitstellen met verschillende snooze opties.

Daarnaast is het inline beantwoorden van berichten nu voor meerdere apps mogelijk én is nu de tekstinput en reply knop naar bij het keyboard verplaats versus bovenaan de melding zelf. Dit werkt toch al avast één van mijn kritieken uit het artikel ‘Een telefoon, twee handen’ eindelijke weg.

2. iMessage

Een van de meest zichtbare aanpassingen in iOS 10 is de uitbreiding van iMessage met effecten, apps en stickers. Stickers waren al eerder beschikbaar in menig ander messaging platform zoals Facebook Messenger, maar de iMessage versie gaat iets verder dan veredelde emoiji en laat toe om stickers ook op dingen te plakken.

ios10-stickerpals

Mijn sticker aanraders:

Naast stickers zijn er ook iMessage apps mogelijk. Voorlopig heb ik hier nog niet veel gebruik van gemaakt voornamelijk omdat voor deze te kunnen gebruiken alle partijen de app geïnstalleerd moeten hebben, wat vaak een té grote drempel is.

Daarnaast zijn er nog effecten. Maar dat is vooral een hoge gimmick waarde, en hier is het gebruik zo sporadisch dat je zo vergeet dat ze er zijn.

10. Widgets

Onlangs is de laatste van de widgets die ik gebruik (Weather Underground) eindelijk geüpdatet voor iOS 10, en dat is super. In iOS 10 zijn de widgets beter bereikbaar, ze zitten niet alleen meer met een swipe weg in het notificatie centrum, maar ze zijn ook een swipe weg op je Home scherm én mits ontgrendeling op je lock scherm. Betere bereikbaarheid maakt dat je sneller widgets kan gebruiken wat maakt dat je geneigd bent om dat meer te doen.

Een andere verbetering is dat widgets nu allemaal standaard een compacte vorm hebben van dezelfde grootte. In iOS 9 konden widgets eender welke grootte hebben, en sommige apps waren toch wel wat kwistig met de ruimte. Omdat de inhoud van widgets ook dynamisch kon zijn durfde de ruimte zelfs ook te veranderen bij het verversen van data, wat bij het openen van het widget scherm voor irritante verspringerij zorgde. Niets van dat alles meer met iOS 10. Door de vaste compacte groottes zijn alle widgets nu even groot en blijven ze bij het verversen van de data ook deze grootte aanhouden wat een veel betere gebruikerservaring geeft.

Daarnaast zijn de widgets ook multi-functioneel omdat ze voor de genadigden onder ons die beschikken over een 3D-touch capabele iPhone 6S of later ook bij het 3D-touchen op app iconen als widget gepresenteerd kunnen krijgen. Handig bij bijvoorbeeld Drafts, Worlflow, Launcher etc.

Mijn widget aanraders:

Conclusie

iOS 10 is een evolutionaire update, maar een die het dagelijkse gebruik van iOS sterk verbeterd, en met veel potentieel voor toekomstige extra integraties.

Nachtwacht Monsterstrijd

Nachtwacht Monsterstrijd

Het is weer zo ver, die tijd van het jaar waar schoenen moeten gevuld worden en er onder bomen cadeaus geplaatst worden. De ideale tijd voor een korte review en speltip.

Het Nachtwacht Monststrijd spel is een spel van Studio 100 gebaseerd op de Nachtwacht, een serie over drie helden die het op moeten nemen tegen monsters uit de onderwereld. In tegenstelling tot vele klassieke franchise spellen doet studio 100 toch de moeite om originele spellen te creëren (zo ook bijvoorbeeld het Prinsessia: Het Prinsessendiploma spel).

Nachtwacht Monsterstrijd is een coöperatief spel speelbaar met 1 tot 3 spelers vanaf 8 jaar waarin iedere speler een van de drie helden van de Nachtwacht speelt. Samen moeten de spelers Schemermeer doorkruisen en samen de monsters (van seizoen 1) verslaan voor het te laat is. Het spel speelt in 45 min.

Spelmechanisme

Een coöperatief spel is altijd een goed idee met kinderen om onderlinge strijd te vermijden. De coöperatieve werking is niet slecht, maar voor het spelen met jongere kinderen (onder de aanbevolen leeftijd) mis ik toch wel enige mogelijkheid tot aanpassing van de moeilijkheidsgraad. In menig ander coöperatief spel is er wél een element aanwezig dat de moeilijkheidsgraad wat aanpast, dit is nuttig voor een kennismakingsspel voor eerste spelers of om aan te passen aan het niveau van de spelers. Zo heeft bijvoorbeeld het, overigens ook aan te raden, Verboden Eiland een variabele waterstandmeter die de moeilijkheidsgraad bepaalt.

Maar niet getreurd, niets waar we zelf geen mouw aan kunnen passen. De regels voorzien voor een spel met twee spelers enkele aanpassingen die we, samen met wat andere tweaks, kunnen benutten als moeilijkheidsgraad aanpassingen.

Blanco monsterkaarten

Je beschikt over drie blanco monsterkaarten om het aantal monsters te reduceren en zo dus de moeilijkheidsgraad aan te passen. Ik stel voor om 2 blanco’s te gebruiken en gewoon willekeurig twee monsters weg te laten.

Doodshoofd kaarten

Je kan het aantal doodshoofd kaarten onder de kanskaarten verminderen of volledig zonder spelen. Echter verkort je hiermee natuurlijk de “tijd”. Maar ze maken het iets minder “dodelijk”, wat vooral bij spelen met wat jongere kinderen aan te raden is. De verkorting van de tijd wordt bovendien gecompenseerd door de gegarandeerde twee monsters minder.

Verbandkist kaarten

Verbandkist kaarten geven je volgens de standaard regels 1 leven terug. Aangezien er niet zo veel van zijn zou je dit kunnen aanpassen naar het teruggeven van alle levens.

Balans

Al deze aanpassingen verstoren de balans van het spel. Maar dat is net de bedoeling. In testspellen was de winst toch nog steeds nipt genoeg om spannend te blijven.

Componenten

Een klein minpuntje aan het spel is dat je zelf de dobbelstenen moet beplakken met de zijden, dat is een beetje jammer en oogt minder kwalitatief. De kaartjes zijn ook niet super, maar goed genoeg. De overige kartonnen componenten, het bord en de figuren zijn prima.

Spelduur

De speelduur is ietwat aan de langere kant, zeker gegeven dat het basis spelmechanisme gedurende deze tijd hetzelfde blijft. Maar met de gesuggereerde aanpassingen voor de moeilijkheidsgraad, wordt deze toch ietwat verkort.

Conclusie

Nachtwacht Monsterstrijd is, mits een klein beetje homebrew regels, dus het ideale cadeautje voor in de schoen of onder de boom van de echte jonge (of oude) Nachtwacht fan.

Workflow als afstandsbediening

Workflow is een erg multifunctionele app, met een iOS 10 widget en een Apple Watch app. Met de recentste update van workflow heeft de app er bovendien een interessante feature bij gekregen. De ‘Get Contents of URL’ actie laat nu ook toe om POST requests te sturen. Dit maakt het mogelijk om workflow te integreren met menig webservice. Een goed overzicht is gegeven in het macstories artikel over de update.

Wat evenwel interessant is, is dat sommige Smart Home toestellen ook gebruik maken van webservices om te communiceren. Ikzelf beschik zo bijvoorbeeld over een Panasonic Televesie die kan bediend worden met een smartphone app. Die app is niet super, maar doet zijn ding. Alleen is het een klassieke cross platform app die niet mee gaat in platform specifieke features zoals widgets en Apple Watch apps.

Echter achter die interactie van de app en de televisie schuilt een locale webservice. Dit laat ons toe om de kracht van workflow met ondersteuning van widgets en een Watch App te combineren met de Panasonic Televisie.

Door met de nieuwe ‘Get Contents of URL’ actie het juiste POST bericht naar de URL van je TV te sturen kunnen we dus eender wel commando van de afstandsbediening van de televesie in een workflow gebruiken. Zo maakt ik een simpele workflow die de TV gewoon uit zet, een andere workflow maakt dan weer gebruik van een lus om de TV stiller of luider te zetten. De Panasonic ondersteunt ook Apps, waaronder YouTube. Die zitten echter verborgen achter een aantal schermen. Door in een workflow gewoon de juiste toetsencombinaties na elkaar uit te voeren, met eventuele delays voor laattijden, hoef je dit niet zelf te doen. Zo heb ik dus een instant YouTube App Launch workflow gemaakt.

Download hier de Workflow om een Panasonic TV uit te zetten. Je hoeft alleen nog de juiste URL van de TV op je netwerk te configureren.

WorkflowTV

Bovendien kunnen al deze workflows beschikbaar gemaakt worden in de workflow widget, die in iOS 10 slecht een swipe ver weg zit. Maar evenzogoed in de Workflow Watch app die als je hem in je Dock houdt op watchOS 3 snel laadt en uitvoert.

Daar heb je het dus, je TV bedienen vanuit een widget of een Apple Watch, allemaal dankzij Workflow. Dit is natuurlijk slechts een enkel voorbeeld en met wat zoekwerk naar eventueel andere Smart Home toestellen hun achterliggende webservices kan je zo nog meerdere dingen bedienen via workflow. Geef zeker een seintje @wimlepage als je zulke dingen bouwt!

Launcher, een krachtiger Bedieningspaneel

Launcher10

Met de komst van iOS 10 zijn er enkele veranderingen doorgevoerd aan het Bedieningspaneel (Control Center) zoals de opsplitsing in twee delen waarvan één met algemene bediening en een ander voor media bediening. Verder is er voor diegene met 3D Touch telefoons nu ook de mogelijkheid om op sommige controle elementen met 3D Touch meer opties te bereiken. Het is echter nog steeds geen volledig aanpasbaar paneel geworden en je blijft dus gebonden aan wat Apple waardig vindt om snelle toegang voor te bieden. Persoonlijk mis ik enkele zaken, dat is enerzijds toegang tot het snel in en uitschakelen van mobiele data, en anderzijds het inschakelen van low power modus. Maar voor iedereen zijn de vereisten natuurlijk anders.

Dankzij een andere verbetering van iOS 10, namelijk de makkelijker bereikbare widgets, kunnen we dit probleem deels tegemoet komen met een App genaamd Launcher. Launcher laat toe om binnen een widget snelkoppelingen te definiëren. Dit kan naar app en links zoals menig ander launcher, maar tegen de kleine kostprijs van een in-app aankoop kan je ook Special Launchers toevoegen. Deze Special Launchers zijn er onder ander voor, je raad het al, de mobile verbinding en de batterij. Nu let wel, Launcher kan niet de instellingen rechtstreeks aanpassen, maar heeft wel met één tap toegang tot het scherm binnen je instellingen waar je dit wel kan doen, en dat is een enorme tijdswinst.

LauncherContact

Naast deze enorm nuttige feature zijn er ook nog andere. In iOS 10 is er nu standaard een contactpersonen widget beschikbaar met handige shortcuts naar je favoriete contacten. Launcher heeft deze feature ook en je kan zo een knopje toevoegen om iemand te sms’en en te bellen, maar evengoed te WhatsAppen. Maar Launcher gaat een stapje verder met speciale Contact Launchers, waarbij je onder een contactpersoon ineens de verschillende contactmogelijkheden krijgt.

Launcher heeft daarnaast ook nog vele andere speciale launchers zoals wereldklokken, het weer, countdowns, ETA, …

Nog een erg interessante feature van Launcher zijn de meerdere dynamische widgets die kunnen verschijnen op basis van locatie of tijd. Zo kan je dus context specieke Launchers hebben die anders niet in de weg staan. Maar dankzij iOS 10 heb je standaard ook de handige compacte en uitgebreide modus zodat je je minder gebruikte launchers enkel in de uitgebreide modus kan stoppen.

Kortom een erg krachtige app, die dankzij de vernieuwingen van iOS 10 men een enkele swipe te bereiken is.

Meer SFK Add-ons: Obsidiaanse Queeste Maps en Standees

OCQ-run

Als je RPGs wil uitproberen met kinderen is het visueel maken van de taferelen een belangrijk instrument. Het Savage Flower Kingdom avontuur de Queeste van het Obisidiaanse Kristal (dat ik eerder al vertaalde) is eigenlijk even perfect scenario om met kinderen te spelen. Het is kort en relatief eenvoudig. Het SFK systeem an sich is echter misschien wat aan de moeilijkere kant, maar met een beetje begeleiding van de GM in het rekenwerk is het zeer goed speelbaar.

Om de kindvriendelijke GM te helpen breng ik ook de volgende nieuwe SFK uitbreidingen:

Download Pagius SFK Character Sheet

Een met iconen verduidelijkte versie van de standaard SFK character sheet.

Download Pagius SFK Obsidian Crystal Quest Battle Maps

Kaartjes die je kunnen helpen om de scenes van de queeste te verduidelijken.

Download Pagius SFK Obsidian Crystal Quest Standees

Standees voor de NPCs/monsters die de avonturiers op de queeste zullen tegenkomen.

Deze en andere uitbreidingen zijn ook te vinden op de Pagius Experimental Playground Add-ons pagina.

Tiny Monsters Go!

tiny-monsters

Hoe anders omgaan met een hype dan met creativiteit! Terwijl ganse tienergeneraties nu op zoek zijn naar kleine wezens met hun smartphone, kan je echter ook analoog op zoek gaan naar mini monsters!

Tiny Monsters Go! is een print and play spel, uitgevonden door Ben Wray en vorm gegeven door Chris Stone-Bush, waarmee je op zoek kan gaan naar kleine monsters! Van de vaak voorkomende Vuur Vogel met Klauwen tot de erg zeldzame Gigantische Stalen Draak! Je kan ze allemaal verzamelen in je Tiny Monsterdex. Dus, download en knutsel de kaartjes, zoek een dobbelsteen en ga op monsterjacht!

Download Tiny Monsters Go!

Om beter aan te sluiten op de creatieve leefwereld van kleine Kinderen, maakte ikzelf ook een Tiny Monsterdex XL, waar je je kleine monsters kan op tekenen.

Download Tiny Monsterdex XL

Verder nog een tip: een grote pluche dobbelsteen is ideaal om buiten mini monsters te vangen!

Vang ze allemaal!

Het Woeste Bloemen Koningkrijk

SFK-kies-equipment

Savage Flower Kingdom is een super lichte RPG die gemaakt is door Experimental Playground (eerder al vermeld in mijn artikel over Echte Voetbal Held). Omdat ik fan ben van de tekenstijl en omdat ik de RPG ook eens wil uitproberen maakte ik een Nederlandse vertaling van de spelregels, alsook een vertaling van een van de beschikbare avonturen: de Queeste voor het Obsidiaanse Kristal1.

Een leuk onderdeel van Savage Flower Kingdom is het materiaal, onder andere de wapens. Ik maakte van het material en de wapens vermeld in de queeste visuele kaartjes op basis van het artwork. Op deze wapen kaartjes staat de kost en de schade score, alsook hoeveel handen nodig zijn om ze te hanteren, bij het materiaal staat hun kost en specifieke eigenschappen. Deze kaartjes zijn een leuke visuele ondersteuning indien je zou willen spelen met kinderen.

Ondanks het lichte karakter zijn de regels misschien toch net iets te moeilijk om te spelen met kinderen, dus ben ik een Hero Kids conversie van een aantal zaken aan het overwegen. Hoofdzakelijk lijkt het dat je gewoon moet zien dat je gebruik maakt van de juiste doelgetallen, die in Hero Kids iets beperkter zijn de in Savage Flower Kingdom. Maar als je ook gelijkaardige wapens wil gebruiken is het wat moeilijker. De schade score van de Savage Flower Kkngdom wapens worden meestal bepaald door het dobbelen met een 6 zijdige dobbelsteen en er dan iets bij op te tellen of af te trekken. Bij Hero Kids is de schade van de dingen meestal 1 punt gegeven de beperkte levenspunten die de karakters hebben. De wapens in Hero Kids onderscheiden zich dan ook meestal door specifieke eigenschappen en condities die vaak het succes of falen van een aanval beïnvloeden. Dit maakt de Hero Kids wapens gevarieerder maar ook ergens complexer dan deze van SFK. Als we deze in een Hero Kids avontuur willen gebruik maken van de SFK wapens zullen we eigenlijk levenspunten van helden en monsters moeten verhogen, en dat maakt het dan weer complexer. Zoals je ziet ben ik daar nog niet uit, stof voor een later artikel. In de tussentijd, veel spelplezier met Savage Flower Kingdom


  1. Door iets te vertalen let je echt op de details in de brontekst, wat maakt dat je deze beter gaat begrijpen. Plus het levert nog iets op voor anderen!